Formació en turisme, modalitat DUAL i feina assegurada

17 de maig de 2022

L’enoturisme és un sector emergent. No seria exacte dir que la pandèmia ha servit per impulsar-lo, però tampoc erroni del tot afirmar-ho, perquè d’alguna manera va ser responsable del despertar d’un turisme de proximitat que desconeixia en part el concepte i el valor d’unes activitats o experiències vinculades amb el turisme del vi, i que s’ha trobat amb una oferta àmplia i diversa, molt pensada per a tot tipus de públic. Idees creatives, innovadores, diferenciades.

El turisme internacional fa temps que havia mostrat el seu interès per aquesta tipologia de productes, i ara sembla que poc a poc va retornant i es reactiva de nou el viatge entre països.

Tot plegat, doncs, fa que l’interès creixi alhora que ho fa l’exigència per rebre una oferta de qualitat. Per això, creiem imprescindible que hi hagi una bona oferta formativa que permeti garantir aquesta preparació del professional que els rep i atén als cellers o a allotjaments rurals; o a restaurants que cuiden l’oferta enogastronòmica. Aquests projectes requereixen d’un perfil professional capaç de dissenyar i implementar tots els elements que la cadena de valor enoturística necessita

Això que us dic no són simples percepcions personals, sinó que tant les xifres d’oferta com de demanda en aquest àmbit que vehiculem a través de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya n’és un indicador clar i sobretot objectiu.

Per això, a l’Escola insistim en donar valor a la formació. Perquè la demanda existeix, i s’ha demostrat que cada cop hi ha més interès en les empreses en incorporar aquest tipus de professionals a les seves plantilles. Curiosament, al centre ens ha sorprès el fet que ja existeix més demanda de professionals entre les empreses del sector que alumnes que estan cursant el cicle i poden optar a fer les pràctiques en DUAL. I quina bona notícia que així sigui! Hi ha sortides professionals per un sector emergent, com dèiem, però que a més a més encara té molt a dir i molt de camí per recórrer.

El títol de Tècnic/a Superior en Turisme especialitzat en enoturisme que els alumnes obtenen en l’Institut de FP d’Enoturisme permet precisament desenvolupar les competències que el sector requereix i demanda.

Identificar l’evolució del mercat, dels competidors, dels col·laboradors, del públic objectiu; dissenyar propostes, comunicar-les, comercialitzar-les a públic final o amb agències; implementar les activitats quan els visitants arriben… I, una part molt important, d’avaluació de resultats que permet reorientar i redissenyar accions futures en cas que sigui necessari.

Totes aquestes competències s’assoleixen a partir dels mòduls formatius, fent especial atenció a les temàtiques que milloren la professionalitat i la polivalència dels alumnes incorporant al coneixement de gestió turística la singularitat de les activitats amb tast i maridatge així com la comunicació professional en les xarxes socials.

A més a més, per tal que els alumnes puguin posar en pràctica les competències assolides, disposen de pràctiques DUAL a empreses del sector (fins a 1.000 hores remunerades), amb un acompanyament i tutorització dels docents des de l’Institut, i l’oportunitat de gestionar al grup classe les xarxes socials, relacionant els continguts d’aprenentatge del cicle formatiu amb l’activitat i la realitat professional del sector de l’enoturisme.

Article d'Ester Garcia, directora de l'Escola d'Enoturisme de Catalunya, a Vadevi.