L’Enològica segueix sent un edifici de referència en el món del vi

16 de juny de 2021

Des de principi d'any, l’Enològica de Vilafranca del Penedès, seu de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya, ha acollit dos grans actes del sector vitivinícola català: el concurs Tastavins DO Penedès i els tastos dels Premis Vinari.

El passat 4 de maig es va dur a terme el 55è concurs Tastavins DO Penedès, organitzat per l’Acadèmia Tastavins Penedès i amb el suport tècnic de la Denominació d’Origen Penedès. En l’edició d’enguany van participar una cinquantena de cellers, un rècord en nombre de cellers participants, que van presentar un 50% més de mostres respecte a l’any anterior. És per aquest motiu, que el panell de tastadors d’aquesta edició es va ampliar fins a arribar a la trentena de participants entre sommeliers, enòlegs, periodistes especialitzats i responsables de compres de botigues especialitzades i gran consum.

I en segon lloc, durant quatre dies consecutius, del 31 de maig al 4 de juny, va tenir lloc a l’Enològica els tastos dels Premis Vinari. Durant les quatre jornades van passar per l’Escola d’Enoturisme 70 professionals per tastar i avaluar prop dels 850 vins de 220 cellers que van participar enguany. El jurat va ser convocat a través de l’Associació Catalana de Sommeliers i l’Associació Catalana d’Enòlegs.

Peggy Ivon Concha Villarroel és sommelier i forma part de l’Associació Catalana de Sommeliers. Va ser part del jurat en una de les quatre sessions dels tastos dels Premis Vinari. Peggy valora molt positivament haver participat en aquesta experiència sensorial.

Mi experiencia como jurado ha sido sumamente placentera. Para una peruana que lleva más de media vida enamorada de Cataluña y sus vinos, ha sido un enorme honor. Cada año que pasan los vinos y cavas que juzgo y pruebo no dejan de sorprenderme lo que es capaz de devolvernos la tierra, nuestra tierra. Los mimos y cariños que le ha puesto cada labrador a su cultivo, el desvelo y sacrificio se han visto recompensados por lo que hemos catado. El buen vino catalán solo devuelve lo que antes recibió. Estoy feliz de poder participar y apreciar ese oro en líquido que poseéis.

La sommelier ha valorat també la importància de la localització on s’ha realitzat l’esdeveniment en un edifici com l’Enològica, vinculat amb el món del vi des del 1903.

Pienso que el sitio donde se realizan los juicios de los mejores vinos catalanes, tiene que estar en sintonía con el lugar, que impregne y sintonice. Si tomamos en cuenta que este tipo de eventos confiere importancia, trascendencia y prestigio debe elegirse un lugar que lo represente, como así ha sido el caso. Así haberlo realizado en el emblemático centro de  Enología, le confiere sintonía e historia. Por otro lado al estar el centro Enológico tan cerca a los medios de transporte, facilita enormemente a quienes venimos de más lejos a disfrutar de vuestro vino noble catalán, que también lo siento el mío.”

David González és el responsable de degustació de la botiga de l’Illa Diagonal de Vilaviniteca i també va ser un dels tastadors dels Premis Vinari. González explica que “ha estat molt interessant sobretot per tastar a cegues la varietat dels vins catalans i corroborar que cada any creix en qualitat, i estar en contacte amb la gent del vi català de la qual sempre s'aprèn”. El sommelier ressalta que té un “gran interès pels pròxims actes que es desenvolupin a l’Enològica”.

A més d’aquests dos esdeveniments, a l’Enològica s’imparteixen durant l’any diferents formacions relacionades en l’àmbit enoturístic, com el Cicle Formatiu de Grau Superior de Guia, informació i assistència turística, especialitzat en Enoturisme, el Postgrau de Gestió d’empreses vitivinícoles, Certificats de Professionalitat de Sommelier i cursos de formació contínua relacionats amb el món del vi i de gran interès pel territori. L’Enològica s’ha convertit en un espai d’acompanyament i referent del món del vi, el qual ajuda a percebre l’essència i impulsar el sector.