Ester Garcia analitza el present i futur de l’enoturisme

10 de setembre de 2019

L’Ester Garcia és la directora de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya. Es va incorporar l’octubre del 2015 amb l’objectiu de convertir-la en una referència del sector al país, a més d’ampliar i perfeccionar l’oferta formativa.

El passat mes d’agost va atendre El Punt Avui per comentar la funció de l’Escola en el sector, el present i futur de l’enoturisme i l’actual activitat en els cellers. A continuació, repassem algunes de les seves impressions.

Segons va apuntar Garcia, sota la seva direcció durant aquests últims quatre anys s’ha impulsat la construcció de les bases per tenir una escola sectorial integral, homologant els estudis de formació dels professionals del sector. L’objectiu és clar: cobrir les necessitats de l’enoturisme a Catalunya i que els professionals tinguin el reconeixement social i laboral que necessiten.

Tot i que l’escola està ubicada físicament a Vilafranca i que s’ha començat oferint formació als professionals de les comarques de la vegueria del Penedès, la directora de l’Escola confirma un creixement en cercles concèntrics. “No podem actuar des de la localitat. Hem de ser capaços de pensar en una Catalunya enoturística, ajudant cada zona en allò amb què s’identifiquen”, va recalcar Garcia.

També es va descriure l’enoturisme com un tipus de turisme cultural i com un element clau per al desenvolupament local. Els wine bars, però, que ofereixen als turistes arribar sense cita prèvia i tastar un vi en un entorn únic, visibilitzen que alguns models per explotar els grans cellers han quedat obsolets.

Així mateix, Garcia va destacar la fita important que suposa que un celler en recomani un altre per completar la visita, encara que “per fer-ho, abans hem de conèixer-nos i reconèixer-nos”.

Per concloure l’entrevista, la directora d’Escola d’Enoturisme va puntualitzar que l’enoturisme no es pot gestionar des dels cellers com si fos vi; per tant, el sector precisa incorporar criteris de la gestió turística per esdevenir una línia de negoci per als cellers, que necessiten un canvi de mentalitat.