Ajuntament de Vilafranca del del Penedès

CENTRE D’INTERPRETACIÓ MALVASIA DE SITGES - Un dolç llegat que cal preservar

Estimat pels altres cellers i sense rivalitats amb ells.

Impulsat per la Fundació de l’Hospital de Sant Joan Baptista de Sitges

i ubicat en l’antic Corral de la Vila i a l’antic celler de l’Hospital, en un edifici del segle XVIII.

El CIM forma part de La Carretera del Vi i és un centre d’interpretació dedicat a una varietat de raïm i a un estil de vi dolç històric del Penedès marítim.

Xènia Ferré. Publicat el maig de 2021

Un equilibri entre el vi i la cultura, la malvasia és molt més que un vi dolç. El Centre d’Interpretació Malvasia de Sitges (CIM) ha recuperat la història d’aquesta varietat de raïm i d’aquesta categoria de vi dolç per mostra-la d’una manera vivencial. La part enoturística no s’havia desenvolupat anteriorment, però ara ja es fan visites guiades complementades amb més d’una dotzena d’activitats enoturístiques.

El CIM mostra una història i un espai històric de Sitges, i això el fa singular, però els visitants no arriben a la població per aquest motiu. Ni tan sols està ubicat a la zona turística de Sitges. Això fa que els esforços per atraure visitants siguin dobles i el recurs més efectiu sigui el boca-orella.

Conscients de que la malvasia podria desaparèixer, es va cedir aquest llegat a una família d’hisendats a través de la fundació de l’Hospital Sant Joan Baptista. Així és com, després de dos-cents anys, es concedeix avui dia al visitant el plaer de gaudir d’aquest espai i de la seva identitat.

Aquest espai ofereix al visitant poder gaudir d'un entorn arquitectònic i patrimonial, també d’un espai interior on encara es conserven els recursos que antigament s'utilitzaven per a la producció de malvasia. L'edifici que el forma és l'antic corral de la Vila, un edifici del segle XVIII d'ús ramader i d'economia popular.

Representant el vell cor de la malvasia, el CIM s'ha convertit en un lloc idíl·lic pel visitant, on s’organitzen habitualment activitats que fomenten el seu reconeixement al sector turístic i enoturístic.

Aconseguint que tothom tingui una ampolla de malvasia a casa, aquest espai és indispensable al nostre territori vitivinícola, enamorant al turista amb el seu llegat i la seva varietat única en aquesta comarca.

ENTREVISTA a Alba Gràcia i Sergio Martín, dos pilars del CIM

Com van ser els inicis del CIM?

El CIM ja fa molts anys que s’estava intentant inaugurar a Sitges, impulsat per diferents persones i entitats, sobretot per la fundació Hospital Sant Joan Baptista de Sitges, qui va rebre el llegat Llopis de l’any 1935. Va ser entre el 2013 i el 2015 quan més es va parlar de tenir el CIM a Sitges. Finalment es va dissenyar un projecte per obrir aquest espai a les escoles i ensenyar de manera pedagògica el procés de la malvasia, concebut con un centre d’interpretació i de preservació del patrimoni.

Com definiries el CIM en tres paraules?

No et direm tres paraules, sinó tres conceptes. Responsabilitat patrimonial, per a conservar el patrimoni de la vitivinicultura de Sitges. Impacte social, que engloba l’activitat generada al CIM, ja sigui venda directa de producte o l’activitat cultural i enoturística que repercuteix directament en la fundació. I en tercer lloc. Allò que internament diem fiestas i festejos, però que en el fons és la descentralització cultural de Sitges, és a dir, que el Poble Sec esdevingui un nou barri on transitin coses culturals.

Quina és la característica principal del CIM i per què?

La singularitat del projecte. Som un celler que no té el celler dins. Som un espai enoturístic en una zona que no és tradicionalment enoturística. A l’hora de rebre el visitant comencem amb aquesta pregunta: Com és que un hospital que ja no és un hospital és un centre d’interpretació de la malvasia?

A més d’oferir visites, oferiu algun altre producte turístic?

Tenim tres tipus de visita, una visita més low-cost, una visita medium i una visita high. A banda de les visites tenim una oferta enoturística més àmplia, amb tastos verticals, tastos d’altres malvasies i altres tipus tastos, a més de l’organització d’activitats culturals. Però no tenim paquets turístics, ja que Sitges té una gran oferta de paquets turístics amb més de dos-cents restaurants i més de vint-mil places hoteleres.

De la oferta de vins que teniu, per quin hauríem de començar?

Hauríem de començar pel Blanc Subur, el més conegut en el nostre celler. És un vi jove, tranquil, elaborat només en acer inoxidable, que s’embotella als set o vuit mesos d’estar elaborat. Ha estat reconegut com el millor vi jove del Penedès, per tant és la punta de llança del CIM. Però el segon vi que hauríem de prendre és la malvasia dolça, el nostre vi més genuí i tradicional.

En quin punt creieu que es troben els vins de la DO Penedès enfront els altres?

Podem passar de pregunta...? (riuen). La DO Penedès té unes directrius pel que fa a la difusió i al funcionament intern d’una Denominació d’Origen. També tenen una normativa de regulació de les produccions i dels processos per arribar fins a l’embotellament, fins i tot en aspectes de la distribució. Tres dels nostres vins sí que estan sota el marc de la DO Penedès, però dos vins no. La malvasia de Sitges és una de les varietats tradicionals al Penedès i cada vegada més està agafant un paper més important, però encara hi ha coses que no encaixen en la normativa.

Esteu pensant en noves idees per el CIM per aquest 2021?

Tenim bones expectatives, estem pendents de veure com evoluciona la pandèmia i les seves restriccions. Però sí, estem fent el cicle de tastos de malvasia power, oferint cada mes diferents malvasies. També hem iniciat una ruta turística pels carrers de Sitges, en col·laboració amb diferents agències turístiques de Sitges, posant en valor diferents punts de la població per a explicar la història de la malvasia, acabant la ruta aquí al CIM.

Per finalitzar, quina és la filosofia del CIM?

Nosaltres sobretot volem posar en valor la malvasia. El producte ens ajudarà a posar en valor el celler i també l'impacte que té en la fundació, que és un impacte social.