Les Denominacions d'Origen, un dels pilars de l'Escola d'Enoturisme de Catalunya

22 de juny de 2017

Els ceps s'estenen per tot el territori català, amb precioses vinyes a la vora del mar com el Priorat, fins a les més agrestes de la Costa Brava. La veritat és que, Catalunya pot sentir-se orgullosa de cadascuna de les seves 12 denominacions d'origen, inclòs el cava.

Entre la tradició i la urbanitat, es troba la DO Alella amb els seus característics vins blancs elaborats amb la pansa blanca, sovint matisada amb chardonnay o sauvignon blanc. Per tant, s'aconsegueixen uns vins lleugers, perfumats i cristal·lins. Seguint la línia dels blancs, destaquen els de paladar fi i de gust peculiar de la DO Terra Alta i els de DO Tarragona.

La DO Conca de Barberà, és on l'Abadia de Poblet i l'Ordre dels Templers constitueixen les arrels històriques d'aquesta zona de tradició vinícola. Un lloc que destaca pels seus cellers modernistes, coneguts com les catedrals del vi, que a la vegada, conformen la part essencial del patrimoni cultural d'aquesta zona. Aquesta DO destaca per ser productor d'un dels vins blancs més prestigiosos del territori, elaborat amb chardonnay. Per contra, a la DO Empordà es caracteritza pels seus rosats, elaborats amb carinyena, garnatxa negra i lledoner. La garnatxa de l'Empordà és un vi dolç excepcional, típic de la zona, càlid i sedós.

Arribem a una de les regions més riques i diverses de l'Europa vitivinícola i la zona de major producció i projecció internacional de Catalunya: la DO Penedès. Un territori caracteritzat per la seva diversitat de vins i per la seva gran producció de blancs. Destaquen les iniciatives públiques i privades dutes a terme per part de l'"Enoturisme Penedès" a fi de promocionar la cultura vitivinícola i l'enoturisme al territori d'aquesta DO. A aquestes accions, també s'uneix l'Escola d'Enoturisme de Catalunya de Vilafranca del Penedès, que crea experts en el sector vitivinícola a través de la seva oferta educativa de cursos, mòduls i el seu Cicle Formatiu de Grau Superior de Guia enoturístic. Una oferta educativa que entén l'essència de l'enoturisme sostenible i de qualitat, que afavoreix la millora i conservació del paisatge vitivinícola, entenent com a imprescindible per entendre aquest sector.

Arriba el moment de parlar de l'única DO que està reconeguda amb la màxima menció de qualitat: la denominació d'origen qualificada. Parlem de la DO Priorat. Una zona marcada pels vins negres elaborats amb carinyena, garnatxa negra i peluda, i, en menor mesura, Cabernet Sauvignon, Merlot i Syrah.

Seguint la línia dels negres, cal destacar la DO Catalunya, definida per la seva voluntat de potenciació de la qualitat i d'augment de les opcions de comercialització en mercats internacionals. La DO Catalunya és considerada una Denominació d'Origen innovadora, que elabora sobretot vins negres potents però molt equilibrats.

La DO Costers del Segre, també es caracteritza pels seus negres de Cabernet Sauvignon, Pinot Noir, Merlot i Ull de llebre. Els negres, també es mantenen forts a la DO Montsant, definida com una Denominació d'Origen nova, moderna i activa.

Al centre de Catalunya, creix i es desenvolupa la DO Pla de Bages, que destaca per la seva elaboració de vins negres d'Ull de llebre, Merlot, Sumoll i Cabernet Sauvigon, i, en menor mesura, garnatxa negra, Pinot Noir i Syrah.

Finalment, la 12a DO arriba a mans del cava. A la DO Cava conviuen petits cellers artesanals amb altres de gran prestigi internacional. Un vi escumós marcat per la seva elaboració amb macabeu, xarel·lo i parellada.

Ja són més de 700 cellers els que conformen aquestes DO del territori català, que dia rere dia posicionen a Catalunya com la destinació enogastronòmica i enoturística de referència. La veritat és que, Catalunya, gaudeix de vins i caves reconeguts entre els millors del món. Un fet, que posa en alça el bon estat del sector enoturístic i ratifica la necessitat de seguir formant professionals. Per això, l'Escola d'Enoturisme de Catalunya esdevé indispensable a l'hora de crear experts amb doble perfil turístic i vitivinícola.