Entrevista a Ester Garcia, Directora de l' Escola d’Enoturisme de Catalunya: cap a la professionalització del sector

Entrevista a Ester Garcia, Directora de l' Escola d’Enoturisme de Catalunya: cap a la professionalització del sector

31 de gener de 2018

El centre amb seu a Vilafranca del Penedès, que treballa pel desenvolupament d’una oferta de formació professional adaptada al sector del turisme, el de l’hostaleria i el vitivinícola, creix en alumnes i oferta docent, i aquest 2018 llança el Cicle Formatiu de Grau Superior de Guia d’Enoturisme en modalitat dual.

L’Escola d’Enoturisme de Catalunya es constitueix el 2014 per iniciativa privada i pública amb la vocació de professionalitzar el sector de l’enoturisme des d’un Centre Sectorial Integrat de formació professional inicial, ocupacional i contínua. Comença a donar servei docent en un recent 2016, però els programes formatius desenvolupats en aquest breu període de temps i l’interès creixent que denota l’increment d’alumnes matriculats, són un avanç positiu del camí empès amb compromís de futur des de l’Escola: si el primer any rebia a seixanta alumnes, el 2017 van ser cinc-cents seixanta els matriculats i la previsió per aquest 2018 és d’una mitjana de mil alumnes. A més de repetir cursos, enguany enceta el Cicle Formatiu de Grau Superior de Guia d’Enoturisme en modalitat dual (per facilitar la inserció laboral, en el segon curs els alumnes fan pràctiques empresarials amb contracte), que dona el títol oficial de Guia turístic especialitzat en enoturisme.

people-woman-coffee-meeting

Amb seu a Vilafranca del Penedès, la seva directora Ester García Adrados explica que l’oferta formativa de l’Escola no es circumscriu a l’àmbit del Penedès i que tot i tenir un consell empresarial integrat per agents públics i privats d’aquesta comarca “hem de treballar cap a un consell que representi tota Catalunya, incorporant altres denominacions d’origen, cellers i consorcis enoturístics per contemplar tota la realitat del sector”, i així poder donar resposta a les demandes i necessitats reals del sector en el programa formatiu. També, “estendre els punts formatius més enllà de Vilafranca”. Doncs -afirma amb la seguretat de qui els anys d’experiència li han donat una visió global i estratègica dins l’àmbit formatiu i el vitícola- “he d’escoltar a tot el sector per millorar. Per mi és molt important crear aliances a través de projectes amb el territori”.

García, que és també directora de la Wine Business School (WineBS) de Vilafranca, afegeix: “Quan em plantejo el projecte de l’Escola assumeixo la seva missió estratègica de promoure la formació dels professionals del sector enoturístic de Catalunya, pensant i establint les línies d’actuació per aconseguir-ho tot contribuint així al desenvolupament –professionalització- del sector i del territori”. En aquest sentit, al llarg del 2015 i 2016 l’Escola ha treballat per dissenyar, organitzar i estructurar el seu funcionament com a Centre Sectorial Integrat de Formació Professional d’Enoturisme de Catalunya, reconeixement i autorització per exercir com a Institut de Formació Professional que rep per part del Departament d’Ensenyament de la Generalitat el 2016.

El programa docent de l’Escola s’estructura el 2017 en els tres subsistemes de la formació professional: inicial, ocupacional i contínua. “Ens trobem amb públics molt diversos: estudiants i joves emprenedors interessats a iniciar-se en l’enoturisme, gent en atur o en actiu que vol reconvertir-se professionalment, professionals interessats a ampliar coneixements i a millorar competències en el seu àmbit laboral específic, i empreses que inverteixen en innovació i qualificació dels seus recursos humans”, explica la directora.

L’Escola defensa l’ensenyança basada en “la qualitat, la innovació i la transferència (aplicabilitat) dels continguts apresos a la realitat professional de cada alumne”, insisteix ella en diverses ocasions. “No podem tenir continguts ni experts de llibre”, afirma García, rotunda, referint-se a la necessitat d’aportar referents i continguts formatius que estiguin al dia; a ensenyar des de l’òptica de la realitat professional i amb un programa didàctic orientat a la pràctica i aplicabilitat dels coneixements obtinguts. D’aquí que el centre aposta per “professionals experts en actiu que parlin de la realitat tal com és ara i aportin continguts actuals, basats en la seva pràctica”.

 

pexels-photo-515169

Les pràctiques en empreses també són un valor clau de l’oferta formativa. Així, per citar un exemple, el nou curs oficial de guia turístic especialitzat en enoturisme és un cicle formatiu de Grau Superior impartit en dos cursos acadèmics de dues mil tres-centes hores, de les quals mil hores es desenvolupen en pràctiques remunerades amb contracte a un Centre de Treball i amb un tutor de seguiment. “L’escola està a disposició que tothom tingui les millors oportunitats, des de la formació a la contractació”, apunta la seva directora. I afegeix: “Tenim en compte què agrada a l’alumna i on li interessaria treballar a l’hora de triar pràctiques. És una oportunitat perquè es coneguin”.

García indica que hi ha una responsabilitat des de l’Escola de sensibilització envers els professionals en actiu, ja que aquests sovint no són conscients de la necessitat –o possibilitats- de millora de les seves competències i coneixements per guanyar en valor de servei en el seu negoci o treball. Un clar exemple, explica, és l’atenció al client, que determina que “l’experiència final sigui (o no) exitosa”. “Les formacions serveixen per obrir finestres noves de coneixement, per fer-nos pensar i trobar idees, per fer-nos evidents coses de cara a obtenir eines de millora”, raona.

La formació contínua per les empreses del sector s’estén a vuit comarques. Destaca el programa que es realitza amb el suport del Consorci de la Formació Contínua de Catalunya amb onze accions formatives que s’imparteixen a professionals en actiu del sector vitivinícola i el turístic a través de la intermediació dels consorcis enoturístics.  A més de treballar en la millora de competències clau, aquest projecte fomenta la creació de sinergies entre actors d’un mateix àmbit geogràfic i aliances territorials. Contempla cursos com ara el d’informació i atenció turística en diferents idiomes, el de sommelieria i maridatge o eines pel guia  turístic.

A llarg termini, García apunta alt però segura: “vull que d’aquí a cinc anys l’Escola tingui un consorci internacional d’alumnes que permeti l’intercanvi. Hem de fer camí!

Per veure la entrevista en el diari digital la Conca 5.1 clicka aquí